Förtroende – nyckeln till framgång

Enligt undersökningar från bland annat Ipsos och Edelman så lever vi i en värld av ”distrust” inom många områden. Vi litar i allt mindre utsträckning på myndigheter, på makthavare och på media. Tro det eller ej – vi litar inte i speciellt stor utsträckning på det vi läser på sociala medier heller. Vi litar också i mindre utsträckning än tidigare på att företag, dess ledare och dess säljare vill oss väl. Den gamla sorgliga låten av Hoola Bandoola Band ”Vem i hela världen kan man lita på” blir för många alltmer verklig för många.

Förtroende är avgörande!. Utan förtroende fungerar inte relationer, ledare får inte med sig sina anställda och det går inte att sälja utan förtroende (och kunden kan inte köpa, om vi nu gör relevant fokusering på kund)

Jag har reflekterat mycket över detta ord och dess innebörd genom åren, både som säljare som ledare och som människa. Jag bestämde mig för 8 år sedan när jag började föreläsa och utbilda inom försäljning och ledarskap att just förtroende och beteenden för att skapa förtroende skulle vara kärnan i mina utbildningar. Förtroende och tillit ger utrymme för action, sparar tid och sänker följaktligen kostnader och ger passion och trygghet.

För vad innebar det egentligen för min förmåga att lyckas med mitt jobb när min VD för 13 år sedan sade ”om någon kund beter sig illa så kommer jag alltid stå bakom dig”. Vad har det betytt för mig att jag oftast haft möjligheten att få arbeta med eller hänga med människor där jag inte känt att jag ”behövt titta mig över axeln”? För mig har detta ord varit den stora skillnaden!

Och vad innebär motsatsen? När du inte kan lita till att någon skyddar dig, när du inte litar på information eller är rädd för att göra fel? När du känner att kunden är skeptisk?Troligen tar det längre tid att agera, om du nu agerar alls. Troligen ökar stressen, oron och välbefinnandet.

Har du reflekterat över vad DU gör som gör att vissa människor litar på dig? Föreställ dig en person som litar på dig, varför gör denne det? Föreställ dig också en person som inte litar på dig (de flesta av oss har sådana personer i vår omgivning). Vad är bakgrunden och kan du göra något för att återbygga förtroende för dig, om det nu är viktigt för dig?

Här kommer några tips kring faktorer som kan stärka förtroendet för dig:

Att vara ärlig, att säga som det är (utan att vara oförskämd) och att inte avslöja hemligheter och hålla vad du lovar r andra tips bland många är;

  • Fråga fråga fråga! Att fråga visar på god avsikt. Ställ frågor inte för att du ska utan för att du är intresserad och vill den andra väl.  Frågor visar ofta på att du har kunskap (om du ställer dem rätt). Ett mycket svårt område men avgörande för att bygga förtroende.
  • Våga föreslå lösningar proaktivt. Vi lever i en värld med massor av information. Har du en djup kunskap inom ditt område, har frågat kund och byggt på din kundkunskap så måste du komma med insiktsfulla förslag. Kunden vill ofta ha det så, kanske förväntar sig denne till och med detta. Varför är du annars där för att träffa kunden?
  • Utvecklas och se till att vara kunnig inom ditt område. Du behöver inte kunna allt som händer i världen, jag har skrivit om detta tidigare, men du ska ha koll på ditt område, på kunden och på viktiga förändringar i omvärlden som påverkar kund och ER affär. (ni ska ju förhoppningsvis samarbeta.
  • Gör resultat. Du kan inte förvänta dig att förtroendet för dig från kund, ledare eller partner är bestående om du inte lyckas med det du lovar. En gång kanske, två gånger kanske men inte i längden.

Lycka till med att gå ut och skapa förtroende – det är avgörande för din framgång!