Genuint intresse för kunden
Ja, jag är lite jävig för jag fick ju som jag ville men ändå läge för en hyllning och en reflektion……..Det handlar om att ställa frågor och av att visa ett genuint intresse för kunden.
Jag har fått ont i mina fötter efter löpning den senaste tiden och min slutsats var att jag faktiskt hade köpt fel skor. Jag går till Intersport i Vällingby och får hjälp av Stefan. Jag berättar hur jag köpt dessa skor för två månader sedan och att jag nu känner att jag inte kan använda skorna. Stefan säger ”självklart ska vi ta reda på vilken sko du faktiskt behöver, sedan tittar vi på detta med reklamationen”. ”Det är ju en stor kostnad att köpa ett par skor så det är förstås viktigt att det blir rätt”.
I detta läge har han visat såväl respekt för den investering jag gjort samt visat ett intresse att faktiskt inte bara lösa en potentiell reklamation utan faktiskt fokuserat på mitt riktiga problem, jag kan inte fullfölja min löpträning. Han ställer en mängd intresserade frågor kring min löpning, frågor som gör att jag känner stort förtroende för både hans goda avsikter som för hans kunskap.
Efter lite provande av olika skor konstaterar han att jag faktiskt fått fel skotyp och föreslår en ny typ av sko. Min poäng här är inte att jag fick nya skor utan vill visa på den professionalism han visade i form av frågor och genuint intresse.
Jag har reklamerat saker tidigare och fått igenom min önskan men inte lika ofta har jag känt en kraftigt ökad respekt för såväl bolaget som för säljaren. Jag kan inte garantera att jag varit lika nöjd om jag fått ett negativt besked i ärendet men jag kan garantera att respekten för säljaren hade varit lika hög.
Så, kom ihåg att ställa intresserade genuina frågor, kom ihåg att förstå kundens situation kring till exempel budget, kostnader etc samt se till att fokusera på HELA lösningen av problemet.
Kanske en trivial historia för måna men för mig betyder det att valet av ”the go to store” vid inköp av sportartiklar är Intersport i Vällingby och ser gärna att Stefan är på plats.