Nytt avsnitt av Säljpodden – Dina dolda drivkrafter – Angela Ahola
Ken möter Angela Ahola, doktor i psykologi och prisad talare och författare. Tre drivkrafter styr våra liv, behovet av relationer, status och kunskap. Historisk har dessa psykologiska behov hjälpt oss att överleva, men lägger idag ofta krokben för oss. Avsnittet ger bakgrunden till forskningen och konkreta tankar kring hur du bör tänka och göra som säljare.
7 punkter att ta med sig från dagens avsnitt:
- Öka känslor av ”vi”. Hitta likheterna – åsikterna och erfarenheterna som ni delar. Om kunden och du upplever er som lika uppstår mer positiva känslor.
- Få kunden att känna sig framgångsrik. Vi vill vara viktiga, lyckade, sedda och bekräftade – ha status. Klart du behöver förmedla att du är bra. Men inte på bekostnad av att få din kund att känna sig lyckad. Ställ frågor och ge en ärlig komplimang och möjlighet finns.
- Lär dig hantera exponering. Ju fler gånger vi ser något, desto mer gillar vi det. Så, ju fler kunden ser dig eller din produkt, desto högre blir sannolikheten att hon eller han börjar gillar det. Men – bli inte tjatig! Ha fingertoppskänsla.
- Undvik multitasking. För att fungera på toppen av din maximala potential behöver du rikta din uppmärksamhet mot en uppgift i taget.
- Ha rätt storlek på dina mål. Ett smart sätt att jobba med mål är att dela upp dem i lagom portioner, delmål. Helst så att du, varje dag, kan känna att ”där satt den!”.
- Jämför dig inte! Om du ändå gör det så välj någon som liknar dig och inte en världsmästare.
- Anteckna för hand – i kundmötet. Dels blir laptopen en barriär er emellan. Dels är en skärm mer av en distraktion i relationen. Plus, anteckningarna blir bättre!