Komplexa problem kräver unika lösningar och samtal

Beslutet att coachning skulle ingå i allt jag gör fattades efter en lång sommar av reflektion. Det var i huvudsak fyra händelser och faktorer som påverkade. Det handlar om; trender i samhället som påverkar oss privat men kanske än mer i våra yrkesroller, om..

Är du verkligen medveten om dina behov?

Frågan kan tyckas enkel att besvara, men kanske är den inte så enkel? Jag träffar ofta klienter i min coachning, oavsett om det handlar om ägare/VD som vill utveckla sin verksamhet, chefer som vill bli bättre ledare eller om det handlar om karriärcoachning, som..

6 saker att tänka på när du ska nå tillväxt och när du vill utveckla din säljorganisation…..samt en kraftig varning!

Som säljutbildare och coach får jag ofta massor av frågor kring hur man borde göra för att öka försäljningen. Mitt svar är alltid att det är unikt för varje organisation och att man måste tänka igenom var man har sina största möjligheter till tillväxt..

7 tips för hur du blir rekommenderad, internt och externt, om och om igen!

Jag har arbetat med försäljning i 30 år. De senaste 15 åren har jag arbetat med såväl säljutbildning som rekrytering/headhunting av säljare och chefer. En vardag för mig har då alltid varit att göra en analys av nuläge och önskat läge för de kundföretag..

Förtroende – nyckeln till framgång

Enligt undersökningar från bland annat Ipsos och Edelman så lever vi i en värld av “distrust” inom många områden. Vi litar i allt mindre utsträckning på myndigheter, på makthavare och på media. Tro det eller ej – vi litar inte i speciellt stor utsträckning på det vi läser..

Coacha andra och dig själv till framgång

Varje dag jag får förmånen att på riktigt coacha andra människor så inser jag kraften i coachning.  Att vara konsult är inte samma sak som att vara coach. I min roll som konsult ger jag aktiva råd, jag utbildar, jag tränar och jag föreläser...

Stressad, för lite tid och för många mål?

”Ken Skoog””Hej det är xxx, jag undrar om du kan hjälpa mig med en grej kopplat till vår försäljningsstrategi””Absolut, vad tänker du……?” Samtalet kom en timme efter en för mig tuff tarmoperation och kom från en av våra ledare i den koncern där jag..

En säljare måste vara intresserad för att vara intressant!

Många förknippar en säljare med en person som är duktig på att prata. Så kan det förstås vara och det är ingen nackdel att vara duktig verbalt men jag tror vi alla idag inser att det ensamt inte räcker långt för att vara en..

Linkedin – ett missbruk eller ett affärsverktyg?

Är jag en missbrukare eller en affärsmässig strateg? En öppenhjärtig reflektion kring mitt användande av Linkedin, mitt personlighetstest och några enkla råd och påminnelser – också till mig själv! Linkedin är ett fantastiskt kommunikationsverktyg som, när jag använder det rätt och av rätt anledning,..

Bäst påläst – vägen till att bli en vinnare

“Bäst påläst vinner”. Hur pålästa är ni på riktigt i er organisation eller som säljare kring kunden? Dags att ta detta på allvar! Det var fyra dagar före jul och jag fick ett sms från en väldigt erfaren inköps och logistikchef som jag gillar..

Konkreta tips kring hur du kommer till fler och bättre möten snabbare

Kommer ni ihåg ”Kevin Bacon leken”? Leken anspelar på den bekanta tankegången “Six degrees of Separation” som hävdar att alla på jorden är sammankopplade av högst sex personliga kontakter. Exempel: Ken Skoog känner någon som känner någon som känner någon som känner någon som..

Gör affärer som Kevin Bacon – Konkreta råd och tips kring hur du lyckas med sälj!

Kommer ni ihåg ”Kevin Bacon leken”? Leken anspelar på den bekanta tankegången “Six degrees of Separation” som hävdar att alla på jorden är sammankopplade av högst sex personliga kontakter. Exempel: Ken Skoog känner någon som känner någon som känner någon som känner någon som..

En blogg om förtroende

Jag är 46 år gammal och ett viktigt ord som följt mig i alla de faser eller roller jag har haft i livet är ordet förtroende. Som barn var det viktigt att känns förtroende för vuxna och inte minst för familj och lärare. Jag..

Förutfattade meningar kan skada dig

Vill bjuda på en historia från förr och ge en påminnelse till oss alla om något som borde vara självklart men som av mänskliga skäl inte alltid är så självklart. Året är 2005 och det är en sådan där dag ni vet när en..

Lyssna till när Ken Skoog intervjuar Philip Gozzi

Låt er inte bli lurade – hårt jobb gäller fortfarande

Vi har alla hört om det där plåstret eller salvan på TV Shop som gör att du går ner i vikt. Vi läser i Aftonbladet om den där personen som lyckats och vi får tre enkla tips på hur även vi kan bli framgångsrika...

Rekommendationer, en blogg av Reco.se

Konsumentmakten bygger på word-of-mouth. Vikten av att ha lojala kunder som gillar ditt företag så mycket att de vill rekommendera det till andra. Ett system som har funnits så länge vi kan minnas, och den enskilt största anledningen till att det fungerar bygger på..

Leta på rätt plats en krönika i tidningen Sälj

Vad krävs för att skapa en vinnande säljorganisation? Ja, det handlar i alla fall inte om att hänga med i alla nya trender. Spring på de bollar som är viktiga, och strunta i de andra, tipsar tillväxtrådgivaren Ken Skoog. Senaste året har jag gått..

Network selling expert!

Se till att dina viktigaste kunder, dina medarbetare, och de viktigaste personerna i ditt nätverk får den tid och uppskattning de förtjänar och vill ha – där startar din tillväxt!  I en verklighet där många upplever att det är svårare att komma i kontakt..

Ett “Ja” innebär förändring

Ibland säger vi nej till saker utan att riktigt ha tänkt igenom varför. Det kan handla om affärsbeslut som om mer privata saker som att säga nej till barnen när de vill gå till en kompis eller när de vill köpa en viss app...